Barndom og uddannelse Jutta havde selv, som 14-årig, fået jomfruvielse mod forældrenes vilje, og i 1112, da Hildegard var 14 år, trådte Jutta, Hildegard og en anden ung pige ind i en kvindeklausur, der blev bygget til dem ret op af et benediktinsk mandskloster på Disibodenberg. Det var et meget ungdommeligt foretagende, men de 2 unge piger fulgte den ældre Jutta med begejstring. Bibelen og især Davids salmer blev grundlaget for Hildegards religiøse og latinske oplæring. Hildegard betegner sig selv som ulærd, men det passer nu ikke helt, for via Disibodenberg, det kloster de unge piger var tilknyttet, har hun givetvis fulgt med i tidens åndelige problemer og udviklinger. Ellers var det det manuelle arbejde, især arbejde med textiler, inspireret af cistercienserne, som stod i høj kurs hos Jutta. Abbedisse og klostergrundlægger 15 år senere grundlagde hun endnu et kloster ved Eibingen på den anden side af Rhinen over for Rudesheim, og i resten af sin tid som abbedisse for begge klostre, sejlede hun ofte over Rhinen mellem de to klostre. Klostret i Eibingen findes den dag i dag, medens klostret på Ruperstberg desværre blev ødelagt under Trediveårskrigen. På sine ældre dag foretog Hildegard flere store prædikenrejser, hvor hun advarede mod verdsliggørelsen og forfaldet i kirken. Hun døde den 17. september 1179 på Rupertsberg. Visioner Denne billedverden er nøglen til adgangen til Gud. Hildegard siger selv: " Gud kan jo ikke beskues direkte, men erkendes gennem skaberværket". Her udtrykker Hildegard en typisk herskende opfattelse i middelalderen, at ved at betragte det synlige (her den fysiske verden/skaberværket), kan man få en erkendelse af det usynlige. Disse syner blev malet og afbildet efter Hildegards nøje anvisninger, så vi i dag kan frydes over de mange pragtfulde illuminationer. Da Hildegard selv var meget usikker overfor værdien af sine syner, spurgte hun bl.a. den berømte cistercienser Bernhard af Clairvaux til råds. Han bekræftede ægtheden af hendes syner, og det førte til, at pave Eugen III ved en synode i Trier 1147/48 autoriserede Hildegards seergave, og opmuntrede hende til at nedskrive hendes visioner. Herefter blev hun kendt som Prophetissa teutonica – den tyske profetinde. Teologiske/mystiske værker
Musiske og naturvidenskabelige værker Værket Liber simplicis medicinae blev senere kaldt Physica - en fortegnelse over den fysiske verden (geologisk, biologisk etc.). Causae et cura er et værk, som beskriver sygdomme, årsager til sygdomme (ud fra en teologisk synsvinkel) og deres kur (klostermedicin). Disse værker har givet Hildegard et ry som naturvidenskabskyndig og læge. |